O Centro Dramático Galego leva por vez primeira vez ao teatro profesional a obra ‘Un hotel de primeira sobre o río’, publicada por Xohana Torres en 1968. María Torres e Gonçalo Guerreiro, da compañía Elefante Elegante, dirixen esta adaptación na que mesturan as diferentes linguaxes escénicas que identifican a súa forma de facer teatro: movemento, música, obxectos e gran poder visual.
Especulación urbanística, sobreexplotación dos recursos naturais, caciquismo, éxodo rural e emigración son os temas principais polos que viaxamos os espectadores de Un hotel de primeira sobre o río, que seguen vixentes na actualidade. Porque vendo este espectáculo producido polo CDG nada nos faría pensar que o seu texto foi escrito hai máis de 50 anos. Ben é certo que María Torres e Gonçalo Guerreiro actualizaron a peza aos nosos tempos, nestes nos que, desafortunadamente, entendemos moito de activismo e loitas veciñais contra minas e eólicos.
Ruth Soar, interpretada por Merche Pérez, vive e traballa nun val afectado por un proxecto urbanístico para construír un hotel cunha área recreativa. A súa casa ofrece unhas vistas panorámicas que abraiarían a calquera turista. A protagonista sofre a presión caciquil para que renuncie ás súas terras, á súa casa, á súa historia e ás súas raíces. Se a temática nos atrapa, o que nos acaba por hipnotizar neste espectáculo é o xogo cos obxectos, os xestos e o movemento marcado pola música, onde os actores e actrices poñen de manifesto o seu perfil especializado en danza e teatro físico. Sen dúbida, o elenco completado con Iván Davila, Raquel Espada, Sofía Espiñeira, Nicolás Otero, Pablo Sánchez e Lidia Veiga non podía estar mellor escollido.
A austera escenografía de Gonçalo Guerreiro, xunto coa iluminación de Nacho Martín e a música de Manuel Fonte Loureiro, acompaña os medos e as fraxilidades da protagonista. Ademais, a pirámide de dúas táboas como elemento principal do espazo escénico está pensada para que poña en risco o equilibrio e a estabilidade dos intérpretes, obrigados a asumir unha consciencia permanente do perigo de estar en escena. E de novo, como espectadores volvemos sentir esa angustia (e doses de admiración) pola valentía e traballo físico que iso supón.
Foto: Miramemira
Progreso, rural e medio ambiente
Un hotel de primeira sobre o río pretende facer reflexionar sobre o progreso e a protección do rural, expoñendo puntos de vista diferentes: dos que queren quedar, dos que queren chegar, dos que queren marchar á cidade, dos que queren sacar proveito do que non é deles, dos que queren un rural mellor pero non así… Non é posible un rural rendible e sostible?
O texto, aínda que centrado na construción dun hotel, lévanos ao presente ao mencionar os “macro eólicos, as macro minas… o macro lucro!”. Unhas palabras que nos apelan directamente e que nos fan pensar en todas as loitas veciñais que tivemos (e temos) en Galicia para defender a terra e a xente do rural. Por certo, boa parte delas están recollidas na exposición Sempre máis. Arte, ecoloxía e protesta na Galiza do Prestige, que se pode ver no Auditorio de Galicia ata o 21 de maio. Porque a terra non se vende. Onde uns só ven cartos para eles, outros vemos raíces e tamén riqueza, pero para o pobo.
Ruth, para quen non hai diñeiro que poida pagar o seu apego e amor pola terra, convive na obra cos investidores sen escrúpulos e as personaxes que prefiren vender e buscar as comodidades da cidade. Ademais, na adaptación de Elefante Elegante engádese unha nova personaxe, a de Silvia Ledo, interpretada maxistralmente por Raquel Espada. Ela representa o activismo ecoloxista asociado ao movemento neorural. Unha personaxe que se critica a si mesma (e a moitos máis aos que lles parece que poñer un chío en Twitter reflexionando sobre o futuro do rural é ser activista) cando di que “o activismo teórico serve para alimentar a superioridade moral que lle encanta ao meu ego”. Pero tamén unha personaxe apaixonada, sensible, soñadora e que axuda a resistir á protagonista. E os ecos da resistencia de Ruth chegan máis aló do que pensa. Iso seguro.
Un hotel de primeira sobre o río de Xohana Torres por fin está sobre as táboas. Fíxose xustiza coa autora e fíxosenos un gran regalo ao público galego. A obra de teatro pódese ver ata o 30 de abril no Salón Teatro de Santiago de Compostela e, xa en maio, fará parada en varias vilas galegas.
De pequena quería ser xornalista, escribir historias ou imaxinalas. Con dezasete pensei que Comunicación Audiovisual soaba ben. E aló fun. As miñas afeccións son ir a concertos, devorar series e gozar co teatro. Así que definitivamente é unha sorte poder dedicarme á comunicación cultural.
As cookies son pequenos arquivos de texto que se gardan no teu navegador cando visitas páxinas web. Esta páxina web emprega cookies propias e de terceiros, que podes permitir ou bloquear nas seguintes pestanas.
Cookies técnicas
As cookies técnicas son imprescindibles para o funcionamento da web, serven entre outras cousas para saber en que idioma prefires ver a páxina ou se permitiches ou bloqueaches as cookies de terceiros.
If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.
Cookies de análise
Empregamos cookies de terceiros (Google Analytics) para medir e analizar estatisticamente o tráfico da web: as páxinas máis visitadas, a procedencia dos visitantes, etc. A información que xestionan estas cookies pode incluír ou estar asociada a datos persoais como o nome ou correo electrónico.
Nomes das cookies de Google Analytics: _ga, _ga_<container_id>
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!
Cookies de publicidade
Empregamos cookies de terceiros (o servizo de newsletter Brevo, antes chamado Sendinblue, e as redes sociais de Meta: Facebook, Instagram e WhatsApp) para mellorar as nosas campañas publicitarias nesas plataformas, analizando o comportamento dos usuarios da web e compartíndoo con elas. Por exemplo, cando un usuario da web merca un produto da tenda online, esa venda pode quedar rexistrada e asociada a ese email tamén en Brevo e/ou Meta. A información que xestionan estas cookies pode incluír ou estar asociada a datos persoais como o nome ou correo electrónico.